Nie masz konta? Zarejestruj się

Chrzanów

Sześć firm złożyło oferty na przebudowę Wodzińskiej i budowę nowej drogi do rafinerii Orlenu

29.04.2024 22:26 | 4 komentarze | 4 291 odsłony | Alicja Molenda
Liczba oferentów jest zaskakująca. Po trzech nieudanych przetargach, zainteresowanie inwestycją powiatu chrzanowskiego można nazwać ogromnym. Trudno będzie jednak rozstrzygnąć to postępowanie.
4
Sześć firm złożyło oferty na przebudowę Wodzińskiej i budowę nowej drogi do rafinerii Orlenu
Wodzińska w Trzebini i Sikorskiego w Chrzanowie - nasza lokalna "autostrada słońca" - czekają na remont
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

W poniedziałek Powiatowy Zarząd Dróg w Chrzanowie otwarł oferty. Wśród zainteresowanych wykonawstwem  przebudowy Wodzińskiej i Sikorskiego oraz budowy nowego odcinka drogi od Wodzińskiej do rafinerii Orlenu, są znane firmy.

Wszystkie drogie

Oferty złożyli (w nawiasie wartość oferty): Strabag z Wrocławia (31,9 mln zł), Eurovia z Bielan Wrocławskich 36,8 mln zł), Mota Engil z Krakowa (39,7 mln zł), Sarivo z Krakowa (38,6 mln zł), Berger Bau z Wrocławia 36,9 mln zł), Wikos Fresch z Wygiełzowa (33,8 mln zł).

Najtańsza jest oferta firmy Strabag, ale wybierając tego oferenta powiat i tak musiałby dorzucić do inwestycji 2 mln zł, bo ma na nią tylko 29,9 mln zł.

Jednym z czynników zwiększających koszt inwestycji jest zapewne konieczność zaprojektowania nowego przejazdu drogowo-kolejowego z linią 114 Trzebinia-Trzebinia Siersza. Wymogiem PKP, które się na to zgodziły,  jest likwidacja istniejącego w ciągu ul. Końcowej na koszt inwestora i ewentualna budowa połączeń drogowych, związanych z likwidacją tego przejazdu.

Potrzebna też będzie opinia dendrologiczna, a następnie wycięcie i nasadzenie ok. 50 drzew w ciągu nowej drogi.

Firmy startujące w przetargu nie znają ostatecznego kształtu projektu nowego odcinka drogi.

Wyzwanie dla nowych władz

Inwestycja powiatu chrzanowskiego bazuje na obiecanej powiatowi dotacji z Polskiego Ładu. Raz już promesa rządowa była wydłużana.

Wkład własny powiatu chrzanowskiego do tej inwestycji wynieść ma 1 490 000 zł. Najprawdopodobniej jednak na takiej kwocie się nie skończy. I z tym problemem muszą sobie poradzić nowe władze samorządowe.

Przypomnijmy, że Wodzińska i Sikorskiego były gotowe do przebudowy w lipcu 2021 r. To wtedy do starostwa wpłynęło zgłoszenie inwestora (PZD). Połączenie przebudowy z budową nowego odcinka drogowego do rafinerii, na który ogłoszono odrębny przetarg, sprawiło, że obie inwestycje utknęły w martwym punkcie.

Przypomnijmy, że 30 kwietnia ma być gotowy projekt odcinka od Wodzińskiej do Orlenu. Tego dnia upływa też termin złożenia przez projektanta do starostwa wniosku o decyzję ZRID oznaczającą wywłaszczenia na obszarze objętym tym projektem.

Przypomnijmy też, że przebieg nowego odcinka drogi nie jest akceptowany przez mieszkańców Wodnej i Trzebionki. Swoje niezadowolenie wyrażali oni podczas zebrania w SP nr 3 przed wyborami samorządowymi. Oczekiwali, że spotka się z nimi starosta i przedstawi zatwierdzony przez zarząd powiatu projekt. Na razie terminu takiego spotkania nikt nie ogłasza.

Chrzanów też rozstrzyga

Od 12 kwietnia nierozstrzygnięty jest przetarg na budowę połączenia drogowego Chrzanowskiej Strefy Inwestycyjnej z węzłem autostrady A4 Chrzanów – Balin i drogą powiatową nr 1044K (ul. Wodzińska w Chrzanowie). Stanęło do niego 5 firm.

Obie inwestycje (powiatowa i gminna) ze sobą sąsiadują.